Pages

Tuesday, 19 June 2012

Israk Mikraj : Iman Mengatasi Akal



بِسْـــــــــمِ اَللّهِ الرّحْمن الرّحيم


Israk Mikraj merupakan satu peristiwa yang tidak logik apabila dikifirkan oleh akal manusia yang lemah, tetapi ia memang benar-benar berlaku sekiranya dinilai oleh iman. Inilah antara pengajaran terpenting di sebalik peristiwa tersebut selain daripada kewajipan solat serta keadaan-keadaan penghuni syurga dan neraka.

     Keputusan yang dibuat oleh iman mestilah mengatasi akal, sebagaimana yang telah direalisasikan oleh Sayidina Abu Bakar r.a. yang menatijahkan pangkat "al-Siddiq" kepada beliau. 

     Peristiwa ini telah diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. sendiri dengan panjang lebar dan telah diriwayatkan oleh tokoh-tokoh muktabar dalam ilmu hadis. Bahkan Imam al-Bukhari dan Imam Muslim telah memperuntukkan satu bab khas mengenai peristiwa Israk dalam kitab masing-masing. Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:

     "Sesungguhnya telah didatangkan kepadaku buraq (berwarna putih, saiznya tinggi melebihi keldai dan lebih kecil daripada baghal) lalu aku menunggangnya sehingga tiba di Baitulmuqaddis. Aku menambatnya di halakah pintu Masjid al-Aqsa, kemudian aku masuk ke dalamnya dan menunaikan solat dua rakaat. Seterusnya aku keluar dan Jibril telah datang dengan dua buah bekas yang mengandungi arak dan susu, lantas aku memilih bekas yang mengandungi susu. Jibril berkata, 'Engkau telah memilih fitrah.'" (Riwayat Imam Muslim, Kitab Iman, bab al-Isra' jld. 34)

     Hadis ini agak panjang bahkan kepelbagaian riwayat-riwayat lain menjadikannya lebih menarik dan mengandungi banyak hikmah yang boleh digali. Walau bagaimanapun saya tidak bermaksud menghuraikannya satu persatu di sini. Hanya satu iktibar yang ingin dikongsi bersama pembaca, iaitu apabila bertembung antara akal dan nas (al-Quran dan hadis), maka orang Mukmin mestilah mengutamakan nas. Inilah hakikat iman.


Iman vs Akal

     Dalam Sirah Ibn Hisham, disebut bahawa wujudnya individu-individu yang telah murtad disebabkan peristiwa Israk Mikraj. Mereka telah mengutamakan akal dalam menilai peristiwa ini. Mana mungkin, perjalanan yang kebiasaannya mengambil masa sebulan pergi dan sebulan balik, didakwa oleh Rasulullah s.a.w. hanya berlaku dalam satu masa sahaja.

     Sayidina Abu Bakar al-Siddiq dan para sahabat telah menunjukkan contoh yang sangat unggul apabila terus mengetepikan logik akal apabila mendengar ungkapan Rasulullah s.a.w. dan ayat al-Quran (iaitu surah al-Isra', ayat 1) berkenaan peristiwa tersebut. Mereka membuktikan keimanan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi terhadap apa jua yang disampaikan oleh Baginda s.a.w.

     Telah zahir dua kelompok golongan Islam ketika itu, satu kembali murtad dan sekelompok lagi semakin mantap keimanan mereka. Demikian kedua-dua golongan ini akan terus wujud dalam kalangan umat ini apabila bertembungnya iman dan akal dalam sesuatu isu. Semoga Allah sentiasa membimbing kita untuk terus berada dalam orbit keimanan al-Siddiq r.a.


Jadikan Prinsip Hidup

     "Apabila bertembung antara akal dan nas (al-Quran dan hadia), maka nas mesti diutamakan." Sewajarnya kaedah ini dijadikan prinsip dalam kehidupan. Walaupun pada hakikatnya akal yang benar dan tulus akan sentiasa selaras dengan nas, tetapi kadang-kadang manusia sering tewas apabila nafsu yang menguasai akal. 

     Sebagai contoh dalam dunia perniagaan, ada yang menggunakan akal lalu mengatakan bahawa mustahil boleh berjaya sekiranya tidak menipu dan terlibat dengan rasuah atau riba. Tetapi golongan Mukmin akan bertegas bahawa nas (al-Quran dan hadis) melarang perbuatan tersebut dan keimanan menjamin bahawa rezeki ditentukan oleh Allah s.w.t.

     Demikian juga ketika mencari penyelesaian terhadap masalah-masalah jenayah seperti kecurian, rompakan, pembunuhan dan sebagainya yang berleluasa, nas (al-Quran dan hadis) telah menjelaskan tindakan-tindakan yang sepatutnya diambil untuk mengatasinya, bahkan mengandungi pencegahan agar jenayah tersebut tidak berulang lagi. Namun masih terdapat golongan yang tidak beriman mencari jutaan alasan untuk "memenangkan" logik mereka. Maka akibatnya, jenayah semakin berleluasa.

     Begitu juga apabila wujud pelbagai kepincangan dalam sistem pentadbiran sesebuah negara sama ada di Timur atau Barat, maka terdapat pelbagai rujukan dalam nas yang terhimpun selama 10 tahun Rasulullah s.a.w. mengurus dan mentadbir negara Islam Madinah dan juga disusuli oleh Khulafa' al-Rashidin. Malangnya apabila akal diutamakan lalu berbangga dengan tamadun Barat atau Timur ciptaan manusia yang dangkal, maka ketika itu manusia akan terus meraba-raba dalam kegelapan dan tidak akan menjumpai jalan keluar daripada masalah-masalah yang wujud.

     Kiaskan kaedah ini dalam segenap urusan hidup kita walaupun pada saat golongan logik akal menunjukkan majoriti dan akibatnya mungkin menyakitkan. 

     Allah menjanjikan pertolongan-Nya pasti akan mengiringi golongan yang mengutamakan iman. Moga peristiwa Israk Mikraj bukan sahaja untuk menyedapkan telinga yang mendengarnya saban tahun, tetapi ia menjadi satu manhaj aqidah yang jelas dan tegas, bagi melayakkan kita untuk bersama-sama Rasulullah s.a.w. di akhirat kelak, di belakang panji keimanan yang dibawa Sayidina Abu Bakar al-Siddiq r.a.



Ustaz  Syed Mohd Norhisyam Tuan Padang
Lulusan ijazah Pengajian Islam,
Universiti Sains dan Teknologi, Yaman.
Mursyid (mentor) Imam Muda Astro Oasis.
Pendakwah bebas dan sering muncul di TV & Radio.
Antara guru beliau ialah Sheikh al-Zindadi
dan Muhammad bin Ismail al-Imrani,
Dr. Abdul Karim Zaidan.
(E-mel: ssahabat@yahoo.com)






2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...