Pages

Thursday, 24 May 2012

Awasilah daku ya Allah !!



بِسْـــــــــمِ اَللّهِ الرّحْمن الرّحيم


Lamanya tak update blog, hmmm..
Entri yang agak lama jugak dlm draftku

Di kala diri bermuhasabah..
Ya Allah !! Apa dah jadi dengan dirini.... ??
Siapa diriku dulu? Dan siapa diriku sekarang?
Waktu telah mengubah segalanya, dengan keizinan dari Mu. 

Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui segalanya, yaa Rabb.
Semoga pengorbanan yang ku lakukan harini, ada nilainya di mata Mu.
Semuanya kerana waqi' ku hari ini yang menginginkan perubahan berlaku padaku.


Ikutkan hati, mahu saja ku berpegang pada prinsip diri, yang selama ini ku genggam ibarat ikan tawar yang berada di air yang masin, isinya tetap juga tawar, walaupun berada di laut yang masin bertahun-tahun lamanya. Subhanallah ! Indahnya alam ciptaan Mu..

Jika dulu, segan berhadapan dengan yang namanya 'lelaki'
(lebih-lebih lagi yang langsung tidak dikenali) ...
Jika dulu, sanggup tidak kenyang semasa minggu orientasi kerana malu menyuapkan nasi ke mulutku, dek kerna diarah menjamah makanan di tempat yg berdekatan lelaki..
Jika dulu, melangkah tertunduk malu di hadapan lelaki..
Jika dulu, menjaga pandangan dgn rijal..
(terutamanya rijal yang berfikrah)..

Tetapi hari ini..
Ia semakin berkurangan..
Kerana telah 'ramai' lelaki yang ku kenali hari ini.. :(
Bagaimana berlakunya proses pengenalan tersebut?
Kenalan yang agak terpaksa, untuk melancarkan segala urusan..
Sama ada dari segi pembelajaran, gerak kerja mahupun muamalat..
Apabila dikenang semula, rasa malu dalam diri ':(

Tapi, hari semakin hari, 
Rasa malu itu sepertinya kian hilang..
Kerana fikiran dan hati ini telah ku setkan to bear in mind..
"Sahaja aku berurusan dengan lelaki ini kerana urusan kerja"
Maka, secara automatik semua langkahku diaturkan untuk melancarkan kerja tersebut
Jika wujud senyumanku kepadanya..
Demi menjalinkan ukhwah yang seharusnya terjalin Lillahi Ta'ala insyaallah

Kadang rasa semakin tipis perasaan malu dalam diri..
Apabila kerap berhubung dengan lelaki.. 

Kadang pula merasakan diri wajib jadi berani..
Wajib jadi wanita islam yang aktif, yang berani suarakan pendapat dan sebagainya..
Semuanya dirasakan wajib dilakukan apabila diri membawa nama islam..
Maka, malu itu ku buang untuk mengangkat sedikit sifat berani dalam diri..
Betul kata kak Mas, sekali seseorang itu bangun memberanikan dirinya, satu tembok takut, gemuruh dan gentar telah pun berjaya diruntuhkan.

Bukan bermakna, kini aku sudah membuang seluruh sifat malu dalam diri..
Tetapi sekadar membuang secebis daripadanya sahaja, agar aku dapat bertindak lebih profesional, dalam berhadapan dengan persekitaranku hari ini..

Ya Allah !!
Haruskah dikorbankan ??


Mudah-mudahan Allah sentiasa mengawasi gerak-geriku..
Walau bagaimanapun, aku harus hadapi normaliti ini..
Aku harus hadapi semua ini untuk melancarkan gerak kerja islam.. 
Kerana ini juga adalah normaliti yang ditempuhi oleh semua muslimat yg belajar di pusat pengajian yang bercampur lelaki dan perempuannya..
Insyaallah, selagi diri ini mampu menjaga batas-batasnya..

Allah..Allah..
Yang mana satukah haq ?
Dan yang mana satukah batil ?

Selagimana jahiliyyah tidak diruntuhkan..
Selagi itulah islam tidak dapat ditegakkan seluruhnya di bumi Allah !!
~Inqilabiyah~

Semoga aku sentiasa dipeliharaNya
Semoga Dia sudi hadirkan insan2 yang dihantar sebagai posmenNya utk menegurku..
Di kala aku terlalai dengan ujianNya. amin..

Allahu Akbar...




6 comments:

  1. Replies
    1. dan seindah perhiasan dunia itu adalah wanita solehah..
      tp, sy bukan lah orgnya..

      Delete
  2. Tabahkan hatimu, duhai pejuang agama Allah. Insyaallah setiap yang berlaku telah disusun oleh-Nya. Kerana dirimu adalah wanita. Maka, teruskanlah berada di jalan ini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah, mudah2an diperkenankan Allah..amin ya Rabb :)

      Delete
  3. Ya Allah.. sebijik mcm saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh, ingatkn sy sorang je..
      samalah kita..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...